CultuurNet Vlaanderen is specialist in cultuurcommunicatie en cultuurmarketing.
Onze ambitie: (meer) mensen (meer) goesting in (meer) cultuur geven. 

Meer mensen actief betrekken bij het vrijetijdsleven. Bij CultuurNet Vlaanderen maken we met veel passie werk van deze prikkelende missie.
In het vouwboekje ‘UiT kom je overal tegen’ leggen we graag uit hoe we dat precies aanpakken.

Informeren

Wie aan cultuur of vrijetijdsbesteding wil doen zoekt gewoonlijk inspiratie binnen een straal van 30 kilometer rond zijn woonplaats. 'Wat valt er in mijn buurt te beleven?' is dus een logische vraag. Om die vraag passend te beantwoorden heeft CultuurNet Vlaanderen een UiTnetwerk van meer dan 250 regionale partners in Vlaanderen en Brussel uitgebouwd: van UiTinAalst over UiTinBrussel tot UiTinZwevegem. Onder een herkenbaar UiTlabel wijzen websites, magazines en folders van lokale besturen de kortste weg naar activiteiten om de hoek.

De UiTdatabank is het hart van onze organisatie. Het is de centrale draaischijf waar alle informatie over vrijetijdsactiviteiten in Vlaanderen wordt ingevoerd, verzameld en opnieuw gedistribueerd. Ruim 20.000 organisatoren voerden het afgelopen jaar meer dan 150.000 activiteiten in. Deze schat aan informatie wordt niet alleen ontsloten via de agenda’s van lokale besturen, maar ook via onze eigen populaire website UiTinVlaanderen.be. Jaarlijks vinden meer dan 2,5 miljoen gebruikers met enkele muisklikken makkelijk hun weg door het volledige cultuur- en vrijetijdsaanbod. De UiTdatabank is daarnaast ook leverancier van deze informatie over vrijetijdsactiviteiten aan dagbladen, magazines en (websites van) Vlaamse televisiezenders. In totaal maken meer dan 500 externe kanalen dagelijks gebruik van de UiTdatabank voor de publicatie van agendagegevens.

Prikkelen

Informatie verzamelen en ontsluiten is slechts een eerste stap binnen een ruimere activerende opdracht. We reiken de lokale besturen van het UiTnetwerk graag een handige set van instrumenten aan om hun participatiebeleid doordacht uit te bouwen. Hierbij springt vooral het project rond de Vlaamse vrijetijdskaart UiTPAS in het oog. Deze chipkaart combineert uitnodigende voordelen voor alle pashouders met sociale kortingen voor mensen in armoede. Achter de schermen brengt de UiTPAS intussen waardevolle – uiteraard geanonimiseerde – realtimedata in beeld over de participatiepatronen en smaakvoorkeuren van de UiTPASgebruikers.

Jong geleerd

In dit grote verhaal nemen jonge mensen een bijzondere plaats in. Voor families met kinderen is er Vlieg, een label dat het culturele aanbod voor de allerjongsten (-12) zichtbaar maakt. Cultuurhuizen en vrijetijdsdiensten gebruiken dit vrolijke vliegje massaal in hun communicatie, terwijl families op de website UiTmetVlieg.be terecht kunnen voor tips van de Vliegredactie én van andere families. Zo vergroten we de kans dat mensen al op jonge leeftijd de smaak te pakken krijgen.

Is dit alles een behoorlijk ambitieuze opdracht voor slechts één speler? Inderdaad. Om die reden is samenwerken met andere maatschappelijke actoren verankerd in ons DNA. Een recent voorbeeld is het partnership met onderwijsspeler Canon Cultuurcel voor de realisatie van Cultuurkuur.be. Dit e-platform voor leerkrachten en cultuureducatieve organisaties is een handige tool om cultuur ook in zoveel mogelijk schoolomgevingen te injecteren.