publiq, de gemeente Opglabbeek en Kortom (in de gedaante van Eric Goubin) heetten u welkom op 23/10 op het UiTsalon ‘planningstool Opglabbeek’. Locatie was de nok van Villa Verbeelding in Hasselt, het onderwerp de veelbesproken communicatiematrix van Opglabbeek en de doelstelling het vergemakkelijken van (communicatie)planning voor elke gemeente.

Eind oktober zakten in totaal niet minder dan 42 collega's af naar de Limburgse hoofdstad, voor het UiTsalon over de planningstool waarmee Opglabbeek in 2016 de UiTgemeente van het jaar won. Die 42 mensen kwamen uit niet minder dan 5 verschillende provincies, met uiteraard Limburg als absolute koploper (18 personen), Vlaams-Brabant daarna (13 personen), Antwerpen (9 man) en West- en Oost-Vlaanderen (beiden goed voor 1 persoon). Vooral deze laatste twee dappere individuen verdienen een bedankje voor hun verre verplaatsing. Maar… Wat onthouden we van het UiTsalon?

  • Zoals de titel van Eric Goubins nieuwste worp Tante Mariette en haar fiets al doet vermoeden, heeft de man inderdaad een tante die Mariette heet.
  • Zijn tante Mariette was de eerste die hem dankzij haar uitgebreide kennis van haar buurtbewoners al op jonge leeftijd inwijdde in wat hij later zou kennen als ‘een CRM-systeem’.
  • Er bestaat zoiets als “communicatieve konijnenkoterij”, namelijk een verschijnsel dat vertrekt vanuit de gedachte ‘meer is altijd beter’. Toch krijg je vaak meer resultaat wanneer je na een doordachte keuze tot enkele, aanvullende communicatiekanalen komt, waar je volledig op kan inzetten.
  • En wat betreft de planningstool zelf, daarvan zetten we de voordelen nog even op een rijtje:
      • De planning van alle communicatieacties gebeurt in één systeem
      • Binnen dat systeem kan je collega’s toegang geven, taken gemakkelijk verdelen en tegelijk toch nog het overzicht behouden.
      • Het systeem zorgt voor minder heen-en-weer ge-e-mail. Collega’s wijzigen iets en je krijgt een melding.
      • Het laat het eveneens toe om achteraf terug te kijken, wat handig is bij bijvoorbeeld een klacht van een organisator.
      • Op het dashboard kan je sneller de ‘lege gaten’ in jouw communicatie opsporen, waardoor je gemakkelijker kan bijsturen

Wil je graag aan de slag gaan met de planningstool? Neem dan contact op via sam@publiq.be. Testen gebeurt nog tot het einde van de zomer 2018.

Artikels over UiTnetwerk