De voorbije zomer was de campagne ‘Schatten van Vlieg’ opnieuw een groot succes. Maar liefst 305 locaties verspreid over 146 verschillende gemeenten verstopten een schat en bereikten zo naar schatting 55.000 schattenzoekers, 10.000 meer dan vorig jaar! Maar hoe ervaren deze schattenjagers de Schatten van Vlieg?

Eind augustus werden alle schattenjagers die een unieke code hadden ingevoerd op UiTmetVlieg.be uitgenodigd voor een korte bevraging. Ze werd ingevuld door 339 unieke schattenjagers. Van die 339 schattenjagers waren er maar 41 die vorig jaar ook de enquête invulden, waardoor we dus weer heel wat nieuwe meningen hebben. En die bevestigen heel wat fijne resultaten van vorig jaar.

 

1. Schatten van Vlieg zetten families aan om (meer) aan cultuur te doen

Met de Schatten van Vlieg willen we families overtuigen om (meer) aan cultuur te doen en/of een (nieuwe) vrijetijdsplek te bezoeken. Uit de bevraging blijkt dat 62% voor de eerste keer op een plek kwam dankzij de Schatten van Vlieg en dat maar liefst 80% op een plek kwam (nieuw of al gekend) specifiek voor de actie. De Schatten van Vlieg slagen dus in hun missie om mensen voor het eerst én meer aan cultuur te laten doen.

Daarnaast werken we elk jaar met een kunst-educatieve partner samen om de educatieve beleving ook na de zoektocht thuis door te trekken. Het aantal verdeelde geurpakjes steeg dit jaar niet alleen enorm, maar ook opnieuw 91% van het publiek speelde of knutselde met het geurpakje. Dit sluit helemaal aan bij het opvallende resultaat van vorig jaar, waardoor we dus kunnen concluderen dat dit item zijn doel niet mist én door de families gewaardeerd wordt.

Via de geurpakjes overtuigen we families met een unieke code om deel te nemen aan de wedstrijd, maar ook om hun gegevens achter te laten zodat we hen tijdens de rest van het jaar over andere activiteiten kunnen informeren. Er werden dit jaar meer dan 11.000 unieke codes ingevoerd, zeker 4000 meer dan vorig jaar.

 

2.Nieuw publiek, maar ook trouw publiek

Van de bevraagde schattenjagers zocht 60,4% voor een eerste keer een schat van Vlieg. De Schatten van Vlieg blijven dus nieuwe families aantrekken. Maar eens een schat gezocht, is de kans groot dat ze in de zomer(s) nadien opnieuw op schattenjacht gaan. Van de 39,6% schattenjagers die al eens eerder op zoektocht gingen, zocht 78,2% het jaar voordien ook een schat. De helft zocht ook 2 jaar geleden eentje en een kwart ging zelfs 3 jaar geleden al op schattenzoektocht, een tiende zocht 4 jaar geleden al een schat. Vernieuwing van je zoektocht en de verstopplaats van je schatkist is dus belangrijk.

 

3. Belang van promotie voordien én promotie ter plekke

Terwijl 80% een locatie bezocht specifiek om een schat van Vlieg te zoeken, ontdekte 20% de actie ter plekke. Dat duidt op het belang van gevelborden en affiches en werpt een licht op de belangrijke rol van de onthaalmedewerkers.

Hoe werd die 80%dan op voorhand overtuigd? Een groot deel geeft aan dat ze de actie van andere jaren kennen (33%). De communicatie van Vlieg (24%) en op UiTinVlaanderen (18%) blijkt ook belangrijk. Beiden baseren zich op de invoer van de activiteiten in de UiTdatabank, wat het belang daarvan nogmaals aantoont. Heel wat gezinnen die bekend zijn met de actie moedigen blijkbaar ook andere families aan, want 17% van de schattenjagers leerde de actie kennen via familie of vrienden. Het is dus zinvol om contact te houden met je bestaand publiek en hen in te zetten als ambassadeurs.

Drie opvallende nieuwigheden blijken ook te lonen. De ruildeals die we dit jaar uitzonderlijk voor de Schatten van Vlieg konden inzetten hebben hun effect niet gemist: 1 op 10 merkte de advertenties op. Daarnaast zag ook 1 op 10 een van de 64 gevelborden die cultuurhuizen aan hun gevel bevestigden én de affiches die in gemeenten ophingen. Websites, nieuwsbrieven, magazines van gemeenten bleken van evengroot belang. 

 

4. De mening van de schattenjagers

Ook dit jaar konden schattenjagers hun mening geven over de schattenjacht. Er werden 635 beoordelingen geschreven. Meer dan de helft van de schattenjagers in deze bevraging geeft aan dat ze op de hoogte waren van deze mogelijkheid. Dit is belangrijk omdat de beoordeling van een schattenzoektocht van de ene familie een andere familie kan overtuigen om die locatie ook eens te verkennen. Bij deze beoordelingen en de bijkomende reacties via de enquête valt ook op dat ouders zoektochten waarderen die zijn aangepast naar de leeftijd van de kinderen. Ondanks een meer opvallende vermelding bij de code-invoer geeft nog steeds 46% aan niet te weten dat je een beoordeling over de zoektocht kon schrijven. Hier kan zowel door Vlieg als door de cultuurhuizen ter plekke nog extra op ingezet worden. 

 

Besluit

De bevraging en de beoordelingen op UiTmetVlieg vullen de hoge kwalitatieve campagnecijfers mooi aan en bevestigen de redenen om als organisatie aan deze actie deel te nemen. De schattenzoektochten overtuigen heel wat families om nieuwe plekken te verkennen. Een schat zoeken stimuleert bovendien herhaalbezoek, niet alleen tijdens hetzelfde jaar, maar ook de jaren nadien. Deelnemende organisaties genieten zo mee van elkaars succes. Om die families te bereiken werkt een mix van overkoepelende communicatie (via Vlieg en UiTinVlaanderen) en lokale communicatie zowel voor als tijdens de actie het best. Als deelnemend cultuurhuis surf je mee op deze overkoepelende campagne en met dit kwalitatief en laagdrempelig familie-aanbod tijdens de zomer maken we kinderen op jonge leeftijd warm om aan cultuur te doen. En dat werpt ook later zijn vruchten af.