Over één ding is iedereen het eens: promotie voeren is onontbeerlijk (bij de lancering van een product). Maar over op welke manier dat moet gebeuren is er heel wat minder eensgezindheid. Hoe gebeurt het bij anderen?

Mijlpalen als 1 000 000 UiTPASpunten en 100 000 pashouders vliegen ons aan een sneltempo voorbij. Gelukkig maar, want een project als UiTPAS is pas maatschappelijk relevant wanneer het ingang vindt in de samenleving en bij de gebruikers. En daarvoor moet je verder durven denken dan de traditionele verkooppunten en folders. Enkele voorbeelden volgen.

Camping UiTPAS

Op vier wielen, zo doen ze het in Zuidwest. Op verschillende evenementen gedurende de zomermaanden brengen zij UiTPAS met hun UiTPAS-caravan naar de mensen toe, in plaats van andersom. Daar kan je een UiTPAS aankopen en punten omruilen voor een gadget of een cocktail. Laat je ter plaatse nog een foto nemen, dan maak je zelfs kans op een nog grotere prijs, zoals een parachutesprong.

Op de opening van de Zuidboulevard kon je de caravan al spotten, maar ook op Sinksen 17 en Camping Balokken maakte hij een tussenstop. Volgende op het programma zijn de Breughelkermis, Précongé en de zomerpicknick op het evenemententerrein van Avelgem.

 Lopen voor Lier 

 Ook nieuwbakken UiTPAS-regio Lier vat de koe bij de hoorns. Op 3  juni werd namelijk niet alleen het startschot gegeven voor de  Pallieterjogging, maar ook voor de (voorlopig) driedelige UiTPAS-  verkoopscampagne, waar zo’n 900 sportievelingen de benen van  hun lijf renden op een parcours van 5 of 10 kilometer.

 

 

Het resultaat tot nu toe? Sinds de lancering twee weken geleden kochten al 268 Lierenaars een UITPAS en ruilden 1928 mensen hun GOMOR-kansenpas om voor een UiTPAS met kansentarief. Eind juni zijn respectievelijk de Verenigingenmarkt op 23 juni en het straatmuziekfestival Toeten en blazen op 25 juni aan de beurt.

Nieuw publiek op nieuwe plaatsen

De sleutel tot beide evenementen is laagdrempeligheid, wat publieksverbreding in de hand werkt, eerder dan verenging. Vertrek je namelijk opnieuw van de traditionele verkooppunten als de balie in het cultureel centrum, dan is er een grote kans dat je telkens opnieuw bij hetzelfde publiek belandt, namelijk bij mensen die al participeren aan cultuur en vrije tijd. Nieuw publiek zoek je dus best op nieuwe plaatsen.  

Bovendien beweeg je je niet volledig weg van jouw doelpubliek. Doordat deelnemers aanwezig zijn op een cultuur- of sportactiviteit, vertonen ze immers al enige interesse in vrijetijdsbesteding en behoren daarom dus zeker tot de te bereiken doelgroep. En zo niet; jezelf in de schijnwerpers zetten op een openbaar evenement is altijd een goed idee, al is het maar om jouw merknaam nogmaals onder de aandacht te brengen.

 

Artikels over UiTnetwerk

Artikels over UiTPAS