1. Maak een grondige en weloverwogen selectie

Met een bloemlezing van alle activiteiten die plaatsvinden jouw gemeente laat je al zien hoe divers het aanbod is. Maak van het UiTmagazine dus geen telefoonboek. Dat zorgt namelijk alleen maar voor een papierverspilling - want wie gaat er dertig pagina’s aan activiteiten doorploegen - en voor keuzestress bij je publiek. Er is toch voldoende plaats op het internet om alles op te lijsten.

 

2. Zet het leesgenot centraal

Wie voelt zich aangetrokken tot ellenlange lappen tekst waar geen einde aan komt? Voorzie daarom voldoende witruimte en afbeeldingen die als rustpunten dienen in je vormgeving. Op die manier nodig je mensen uit om jouw tekst te lezen. Die is dan niet alleen goed geschreven, maar ook aangenaam om door te nemen.

 

3. Je gedrukte UiTagenda is er voor iedereen, maar in de eerste plaats voor wie je niet via andere kanalen bereikt.

Niet iedereen is een digital native en vindt zijn weg in het doolhof van Facebookupdates of agendamodules op het net. Dat is niet erg, tenminste, als je ervoor zorgt dat de mensen die tussen de mazen van het net vallen wel kunnen rekenen op jouw gedrukte communicatie. Zo hou je ook hen als je potentieel publiek.

 

4. Zorg naast een vooruitblik zeker ook voor een terugblik.

In principe is een UiTagenda niet meer dan een lijst waarin je telkens vooruit kijkt naar wat er te gebeuren staat. Maar wat meestal vergeten wordt, is dat een sfeervolle terugblik op afgelopen evenementen vaak evenveel goesting geeft. Op die manier creëer je extra inhoud, zorg je ervoor dat het publiek dat aanwezig was opnieuw meeleest én laat je zien wat de rest gemist heeft.

 

5. Vermijd trends.

Buffalo’s of chokers? In de jaren ‘90 leken ze misschien hip, maar net zoals het woord ‘hip’ zijn ook zij niet het neusje van de zalm gebleven. Hetzelfde geldt voor redactionele en grafische trends: wat ‘in’ was in 2010, is nu misschien het tegenovergestelde en dus beter te vermijden.

Artikels over UiTnetwerk