Haal het meeste uit je communicatie met deze 7 snelle tips.

1. Communiceer naar families van vandaag

De jonge families van vandaag behoren tot de Millennials of generatie Y.

Ze hebben weinig tijd, dus gebruik korte zinnen en schrap alle overbodige woorden. Kies voor beeldmateriaal dat overeenstemt met de diversiteit van de gezinnen en toon het leven zoals het is. Hun leven is chaotisch, dus ze hebben niets aan een beeld van het perfecte gezin. Wees tot slot helder in je begeleidende tekst en vertel duidelijk wat families mogen verwachten.

2. Zet zowel voor als tijdens de zomeractie in op promo

Uit een studie van Vlieg in samenwerking met de Gezinsbond is gebleken dat je families, op basis van het moment dat ze beslissen wanneer ze een uitstap doen, in 2 categorieën kan onderverdelen: de planners en de impulsbeslissers.

Planners vinden het fijn dat evenementen ruim op voorhand worden aangekondigd zodat ze alles kunnen organiseren. Vrijbroekpark & Bibliotheek Eeklo communiceerden bijvoorbeeld reeds over hun zoektocht van 2017. Impulsbeslissers kiezen op het moment zelf wat ze willen doen. Daarom is het zinvol om zowel in te zetten op promo vlak voor het begin van de actie als tijdens de actie.

3. Werk met beeld

Beelden laten maken is duur. Is daar geen ruimte voor in je budget, maak dan tijdens de zomeractie beelden (met toestemming) van de gezinnen die aan je zoektocht deelnemen. Vlieg zorgt ook voor 1 herkenbaar campagnebeeld in diverse vormen dat je hier kan downloaden.

De Bibliotheek van Lommel postte bijvoorbeeld een mooie foto op Instagram die perfect zou kunnen werken als beeld voor hun schattentocht.

4. Gebruik #schattenvanvlieg

Trek tijdens de voorbereidingen een teasende foto of maak een filmpje tijdens de zomer en plaats de beelden online met de hashtag #schattenvanvlieg. Wij pikken regelmatig leuk beeldmateriaal op en zetten bijvoorbeeld wekelijks de leukste foto online op onze kanalen.

Twee voorbeeldige cultuurhuizen:

5. Schakel de pers in

Tijdens de zomermaanden is het vaak komkommertijd en is de lokale pers op zoek naar leuke verhalen. Laat de lokale pers dus weten wat er bij jou te beleven valt.

> Zo benader je de lokale pers

6. Verwijs naar UiTmetVlieg.be/SchattenvanVlieg

Plaats je een tekstje op je website, denk er dan om naar UiTmetVlieg.be/schattenvanvlieg te verwijzen voor de invoer van de unieke code. Langs deze weg vinden de schattenjagers ook op welke andere plekken in hun buurt ze een schat kunnen zoeken.

7. Zet zowel in op digitale als niet-digitale kanalen

Families gebruiken verschillende mediakanalen om informatie te verzamelen: zowel print-, digitale- en mondelinge communicatie.

Teasende beelden werken aanstekelijk op je eigen Facebookpagina of de overkoepelende Facebookpagina van je regio. Promoot de zoektocht op je eigen website, maar ook op die van partners en die van je gemeente. Leg flyers of hang affiches op plaatsen in je gemeente waar families komen. Neem de schattentocht op in je nieuwsbrief. Vraag je gemeente om je zomeraanbod op te nemen in het infoblad.

 

Meer tips? Check onze communciatiegids