Gisteren werd Berlare verkozen tot eerste UiTgemeente van het jaar. Met de prijs ter waarde van 10 000 euro krijgt Berlare de kans een campagne op maat uit te werken om het lokale vrijetijdsaanbod extra in de kijker te zetten bij de eigen inwoners en die in de regio.

De verkiezing gebeurde door de aanwezige vertegenwoordigers van steden en gemeenten op het jaarlijkse UiTforum van CultuurNet Vlaanderen, de initiatiefnemer achter het UiTnetwerk. Een professionele jury nomineerde Berlare, Lier, Mechelen en Sint-Niklaas. De deelnemers aan het UiTforum bleken bij de stemming het meest gecharmeerd door de frisse aanpak van Berlare.

Met de eerste uitreiking van deze prijs voor ‘UiTgemeente van het jaar’ wenst CultuurNet Vlaanderen een gemeente of stad te belonen voor zijn initiatieven ter promotie van het vrijetijdsaanbod en de participatiebevordering. Daar draait het UiTnetwerk immers om. Meer dan 80% van de Vlaamse steden en gemeenten zijn lid en gebruiken de instrumenten en inspirerende praktijkvoorbeelden uit het netwerk om werk te maken van vrijetijdscommunicatie.

Berlare werd door de jury geprezen voor de indrukkende wijze waarop een eerder kleine gemeente zo omvattend, actief en coherent communiceert rond het vrijetijdsaanbod. De communicatie kenmerkt zich door een sterk draagvlak in het sociale weefsel van de gemeente, met als sluitstuk ‘lokale helden’ uit te spelen die UiTtips aan hun medeburgers geven. Dit inspirerende praktijkvoorbeeld werkt: de aanpak van Berlare werd inmiddels ook door heel wat andere partners in het UiTnetwerk toegepast.

Stijn De Coster (foto, midden) nam namens de gemeente Berlare de prijs in ontvangst: “Deze prijs zien we als een mooie beloning voor ons werk voor vrijetijdscommunicatie, waarbij op een geïntegreerde manier inwoners uit elke deelgemeente optreden als ambassadeur voor het vrijetijdsaanbod.“

Dankzij de prijs kan Berlare binnenkort rond de tafel gaan zitten met CultuurNet Vlaanderen en sponsors Bisnode en Rapid Affichage. De kersverse UiTgemeente van het jaar krijgt met de prijs ter waarde van 10 000 euro de kans een campagne op maat uit te werken ter promotie van het lokale vrijetijdsaanbod.

In 2013 werd er een filmpje gemaakt met de 'lokale helden' Piet, Carla en Bob. Ze vertellen je meer over de vrijetijdscampagne in Berlare.

 

Voor meer informatie:
Davy De Laeter, Marketing Manager UiTnetwerk, 0488 422 867, davy@cultuurnet.be

Voor meer beeldmateriaal, klik hier
Meer informatie over het UiTnetwerk:
www.uitnetwerk.be/over-uitnetwerk

Artikels over UiTnetwerk