Met verschillende gemeenten samen een UiTPAS lanceren, doet je nadenken over profilering. Met UiTPAS kun je jouw regio positioneren als vrijetijdsregio. Maar onder welke merknaam moet dit dan?

Kies je voor 1 UiTPAS (-merk) gedeeld door alle deelnemende gemeenten? Of kies je ervoor om iedere deelnemende gemeente een eigen merk te geven? Voor beide scenario’s valt er wat te zeggen. Twee voorbeelden om te illustreren.

Zuidwest kiest voor 1 regionale UiTPAS

In Zuid-West-Vlaanderen werken de gemeenten Avelgem, Anzegem, Deerlijk, Harelbeke, Kortrijk, Kuurne, Menen, Waregem, Wervik, Wevelgem, Zwevegem sinds jaar en dag samen rond vrije tijd. Dit vertaalt zich o.a. in een uitgebreide gezamenlijke regionale UiTcommunicatie onder de noemer Zuidwest. Deze communicatie is er bovenop de lokale UiTmerken UiT in Avelgem, UiT in Kortrijk… Toen ze in september 2015 een regionale UiTPAS lanceerden was de stap van UiT in Zuidwest naar UiTPAS Zuidwest dan ook snel gezet.

Dit levert volgende voordelen op:

  • Je hoeft slechts inspanning te leveren om 1 nieuw product in de markt te zetten. 1 regionale site, een gezamenlijke campagne, 1 voordelengids,…
  • Uniforme boodschappen in heel de regio vergroten de promotionele kracht.
  • Het kansentarief geldt in de volledige regio. 1 Regionale UiTPAS maakt dit ook fysiek duidelijk.  
  • Als je reeds vertrekt uit een regionale samenwerking, is een regionale UiTPAS een mooi sluitstuk van een reeds bestaande werking.
  • Participatie stopt niet aan de gemeentegrenzen. Op deze manier kun je jouw regio als vrijetijdsregio promoten.

materiaal Zuidwest

UiTdaging:

Je moet nadenken over een goede regionale merknaam waar iedereen zich in kan vinden en waarmee het publiek zich kan identificeren. Deze mag niet in concurrentie staan met de huidige lokale UiTmerken, maar moet deze juist versterken.

 

Lokale UiTPAS in Regioverband

Ook Aalst, Haaltert, Lede en Erpe-Mere hebben een UiTPAS in regionaal verband. In tegenstelling tot Zuidwest bestond er nog geen regionale vrijetijdscommunicatie met regionaal UiTmerk. Zij hebben gekozen om te werken met 4 aparte lokale UiTPASSEN: UiTPAS Aalst, UiTPAS Haaltert, UiTPAS Lede en UiTPAS Erpe-Mere.

Dit levert volgende voordelen op:

  • UiTPAS als verlengde van je lokaal UiTmerk. Zo surf je mee op de bekendheid van je reeds bestaand merk: UiT in Aalst en UiTPAS Aalst, UiT in Lede en UiTPAS Lede.
  • Sterkere profilering als vrijetijdsgemeente
  • Identificatie met een gemeente is vaak eenvoudiger en meer natuurlijk met een gemeente dan met een regio.

 

UiTdaging:

  • Technische integratie van UiTPAS wordt moeilijker. Zo heb je bijvoorbeeld in plaats van 1 UiTPASwebsite idealiter een integratie op alle gemeentelijke partnersites.
  • Hoe maak je aan je publiek duidelijk dat je UiTPAS ook in de omliggende gemeenten terecht kunt? In de Aalsterse regio worden er vanaf 22 januari 2016 voorzichtige stappen gezet om zich te profileren als regio Dender. De bestaande passen blijven bestaan, maar alles ‘vervelt’ in een UiTPAS aan de Dender.

flyer UiTPAS Dender

 

Samenvattend

Kies voor een regionaal UiTPASmerk indien je:

  • start vanuit een bestaand regionaal samenwerkingsverband waar het regionaal vrijetijdsmerk reeds zijn waarde heeft bewezen.
  • behoort tot een regio met een duidelijke geografische afbakening waar je burgers zich mee kunnen identificeren. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de Westhoek of het Meetjesland.

Anders werk je het best met een lokaal UiTPASmerk met regionale verwijzingen.

 

Meer weten over regionaal samenwerken rond UiTPAS? Lees gerust hier verder. 

 

UiTnetwerk

Meer over UiTnetwerk

Artikels over UiTnetwerk