Je UiTinformatie op verschillende kanalen herhalen is wel degelijk een goed idee, ook volgens communicatieambtenaar Bart Boets uit Balen. Neen, het is niet dubbelop, en neen, herhalen is niet erg. In Balen houden ze zich daarom aan een strikte planning om de UiTagenda breed uit te smeren via alle middelen die ze ter beschikking hebben.

Wat is de plaats van UiT in jullie vrijetijdsbeleid?

Boets: “UiT gebruiken we al sinds 2009, toen het vrijetijdscentrum De Kruierie geopend werd. Iets later zijn we dan met het label begonnen: de nieuwe media kregen de naam UiT, bestaande kanalen bleven de oude namen behouden, maar dan met UiT als baseline. Zelfs onze inforekken zijn volgens de logica van UiT opgedeeld: kijken, doen, bezoeken, met kinderen, ... Op de website hebben we een UiTagenda en op de homepage UiTtips. En vanaf dit jaar is er een UiTnieuwsbrief. We gebruiken het UiTlabel dus consequent en overkoepelend. Sinds het UiTlabel er is, denken we echt bewuster na over vrijetijdscommunicatie.”

Hoe is dat gekomen?

Boets: “Het heeft veel te maken met het feit dat het vrijetijdsluik ondertussen verweven zit in de beleids- en beheerscyclus van onze gemeente. Tussen de vrijetijdsdiensten was er al een goede samenwerking omdat we fysiek samen zitten, maar met andere diensten was dat toch minder evident. Dat is nu anders. Nu iedereen die doelstelling opneemt, verloopt de samenwerking veel soepeler. Iedereen denkt meer aan mekaar, werkt efficiënter samen en houdt zich aan deze strategische doelstellingen: de scholen, de communicatiedienst, de milieudienst... Het is echt een integrale aanpak.”

Via welke kanalen uit die integrale aanpak zich zoal?

Boets: “Veel (lacht)! We hebben om te beginnen het tweemaandelijkse krantje ‘Gebuurtenissen’, wat eigenlijk onze UiTagenda is, met aanbod van ons en van de verenigingen. In het lokale reclameblad vullen we daarnaast telkens een halve pagina met activiteiten die plaatsvinden in de komende 10 dagen. Wat betreft printuitgaven heeft het vrijetijdscentrum De Kruierie nog een seizoensbrochure, maar ook de gemeente zelf geeft twee brochures per jaar uit, omdat verenigingen immers niet een jaar op voorhand een activiteit plannen. Zo kunnen we korter op de bal spelen. Tot slot zijn er nog flyers, al gebruiken we die niet zoveel meer als vroeger.”

Is dat de volledige opsomming?

Boets: “Nee hoor, nog niet! Er staan tv-schermen op gemeentelijke locaties waarop constant activiteiten weergegeven worden, en we hebben ook nog een proefproject opgestart met zes lichtkranten. Elke vereniging uit Balen krijgt een week per jaar plaats op zo een lichtkrant. Het is een experiment, maar wel een overdonderend succes. En onze merken, zoals bijvoorbeeld de bib of het jongerenlabel ‘Balen is jong’, hebben daarnaast hun eigen facebook- en/of Twitterpagina. Die zijn perfect voor zaken als fotoverslagen of snelle mededelingen. Deze zomer bijvoorbeeld hebben we last minute een muziekfestivalletje naar binnen verhuisd wegens het slechte weer. Op 3 uur tijd was ons bericht 100 keer gedeeld en hadden we 6.000 mensen bereikt. Geweldig toch?”

“Door te werken met een erg strikte planning en strak overzicht van wat waar terecht kan, zijn zowel wij als onze verenigingen zeker dat elke activiteit altijd wel ergens aan bod komt.” En dat is geweldig, toch?

 

Artikels over UiTnetwerk