Bij CultuurNet hebben we veel interesse in een nieuw platform: OJOO. Het laat organisaties en gemeentes toe om een eenvoudige app te ontwikkelen, zonder grote ontwikkelingskosten. Je kan bijvoorbeeld als organisator eenvoudig een game aanmaken voor een zoektocht. Je publiek kan deze game dan downloaden voor tablet of smartphone, in de Play Store van Android of de App Store voor iOS. 

Wat is OJOO?

OJOO Is een nieuw platform waarmee je heel eenvoudig locatiegebonden games speelt, maakt en verkoopt, voor Android en iOS. 
Je kan als organisator eenvoudig een game aanmaken voor een zoektocht.  
Je publiek kan deze game dan downloaden voor tablet of smartphone, in de Play Store van Android of de App Store voor iOS. 

Je kan een voorbeeld van zo'n game bekijken als je de applicatie OJOO installeert. Kijk bijvoorbeeld eens naar het spel 'De Gentse graal'
OJOO in de PlayStore van Android
OJOO in de Appstore - iOS

Vlieg zoekt testers!

Vlieg wil samen met jullie de mogelijkheden van OJOO onderzoeken en zet daarom een proefproject op. 
Het proefproject loopt tijdens de zomermaanden van 2015 en is gekoppeld aan de Schatten van Vlieg. 
Concreet zoeken we organisaties of gemeentes die sowieso een zoektocht uitwerken binnen de schatten-actie en interesse hebben om deze zoektocht ook (kosteloos) in een app te gieten. 
In plaats van een vel papier met een zoektocht-beschrijving, stop je deze informatie dus in een game

Hoe werkt het? 

  1. Een organisatie of gemeente werkt een klassieke zoektocht uit. Er zijn dus verschillende punten waar je een opdracht moet uitvoeren. Deze opdrachten kunnen zijn:
    • een meerkeuze quizvraag

    • een doe-opdracht

    • neem een foto

    • ...
  2. Samen met CultuurNet en OJOO stoppen we deze zoektocht in de applicatie. Jouw game zal er meteen ook mooi uitzien, met het logo van Vlieg en ook je eigen logo. Hoe dit exact in z’n werk gaat, bekijken we in de loop van de maand mei. 
  3. Je zorgt voor de promotie van de applicatie bij je publiek. Denk aan affiches en flyers op de zoeklocaties, een advertentie in het gemeenteblad, de link naar de game in je nieuwsbrief,... 
  4. Je publiek kan de game eenvoudig downloaden op een tablet of smartphone. Dit kunnen ze alvast thuis doen, of ter plekke. De game is gratis beschikbaar voor je publiek.
  5. Met smartphone of tablet in de hand doorlopen families de zoektocht. In plaats van instructies op een vel papier worden ze nu aangestuurd door de game. Als ze op een volgende punt komen, krijgen ze automatisch de volgende opdracht op het scherm te zien.  
  6. Op het laatste punt vinden de families de schatkist, en volgen ze verder de instructies in de schatkist. Eventueel geleende toestellen brengen ze terug. 

Voordelen

  • leuke, frisse manier om zoektocht te presenteren
  • hedendaags, op maat van jonge families, waar de penetratie en het gebruik van smartphones en tablets zeer hoog is
  • geen papierverspilling
  • deelname aan het proefproject is gratis, noch je organisatie noch je publiek moet hiervoor betalen.

 VOORBEELD 1

Een gemeente werkt voor de schattenjacht een fietszoektocht uit. Op het laatste punt vinden families de schatkist. Ze starten in de bib, waar ze de applicatie kunnen downloaden of een toestel kunnen uitlenen. Aan de hand van de zoekopdrachten in de game, worden ze van het ene naar het andere punt gebracht. Voor deze zoektocht werken verschillende organisaties samen: het gaat van de bib, langs het gemeentehuis, naar … 

VOORBEELD 2

Een cultuurhuis werkt een zoektocht uit in en rond het cultuurhuis. Kinderen moeten niet alleen vraagjes beantwoorden, maar ook een foto trekken van zichzelf op een bepaalde plek in het cultuurhuis. Achteraf verzamelt het cultuurhuis die foto’s dan op hun website/facebookpagina en koppelen ze er een extra wedstrijd aan. 

Wat heb je nodig?

  • een gemotiveerde medewerker. Technische systeemkennis is NIET noodzakelijk. Wel een gemotiveerde medewerker die het project trekt en zelf een beetje gebruikerservaring heeft met applicaties op tablet of smartphone. Wie dus af en toe een app installeert en gebruikt op zijn smartphone of tablet, komt dus al in aanmerking. 
  • een open internetverbinding op het startpunt van de zoektocht. Het is mogelijk om de game thuis te downloaden, dan heb je geen internetverbinding meer nodig om de zoektocht te doen. Maar het is wel aangeraden internettoegang te voorzien op het startpunt van de zoektocht, zodat je publiek ook ter plekke de game kan downloaden. 
  • uitleenbare smartphones/tablets. In heel veel gezinnen is er een tablet of smartphone aanwezig, maar niet overal. Daarnaast kunnen gezinnen het ook handig vinden om een toestel te ontlenen waar de game al op is geïnstalleerd. 
  • Een zoektocht met minimaal 5 (klank)opdrachtenBekijk zeker de inspiratiegids om je zoektocht uit te werken. De kwaliteitseisen van de zoektocht veranderen niet nu een zoektocht digitaal is! Het moet dus meer zijn dan een gewone zoektocht, het is aan jou om het thema van 2015 ‘klankprikkels’ hierin te verwerken. 

Voorwaarden

  • je bent ingeschreven voor De Schatten van Vlieg 2015, als cultuurhuis en/of als UiTgemeente
  • je zoektocht is reeds afgewerkt in de maand mei. Dit geeft ons voldoende tijd om de zoektocht in de applicatie te steken en om uitgebreid te testen voor de start van de actie. 
  • je onderzoekt de mogelijkheden voor het beschikbaar stellen van een open internetverbinding op de startlocatie en het uitlenen van smartphones en/of tablets
  • je voorziet tijd en eventueel beperkt budget voor de promotie van je zoektocht. Uiteraard zullen we vanuit Vlieg deze digitale zoektochten ook extra aandacht geven via UiTmetVlieg.be en mailings, maar het moet vooral een lokaal verhaal worden. 
  • Deelname aan het proefproject is gratis. CultuurNet en OJOO nemen de ontwikkelingskosten voor de games op zich. 
  • Als je deelneemt, engageer je je wel voor een opstartmoment in Brussel. Dan krijg je nog meer concrete informatie hoe het in z’n werk zal gaan. Ook engageer je je voor een uitgebreide evaluatie in de maand september, mogelijk met bijkomende bijeenkomst.

Zowel bij de voorbereidingen als tijdens de zomer kan je bij CultuurNet terecht met al je vragen en/of problemen. 

Voor dit proefproject zoekt CultuurNet 5 organisaties of gemeentes. De selectie zal gebeuren op basis van regio (zodat de zoektochten wat verspreid zitten en niet allemaal in 1 regio) en basis concept. Samenwerking met andere partners is een pluspunt. Zowel kleine als grote organisaties komen in aanmerking.

Het is niet meer mogelijk om je aan te melden voor dit proefproject. 
Alle deelnemers van de schattenzoektochten zullen op de hoogte gehouden worden van het proefproject zelf, de evaluatie en de mogelijke doorwerking naar volgende actie.