Het woord ‘succes’ kan niet gespeld worden zonder 'u', de letter. Het concept ‘succes’ kan niet bereikt worden zonder U, de gebruiker. Deze spreuk staat hoog op de agenda van het UiTdatabank-team. In deze blogpost licht ik dan ook graag toe hoe we onze diensten steeds beter proberen af te stemmen op de wensen en noden van U, onze gebruiker.

De bezorgdheden van collega’s met betrekking tot de UiTdatabank opvangen gaat gepaard met veelvuldig overleg en het kortsluiten van eventuele zuchten en gesmoorde kreten. Aangezien we echter niet het geluk hebben om met alle UiTdatabank-gebruikers een kantoorruimte te delen en live hun beleving of verzuchting mee te maken, dienen we hier op andere manieren achter te komen.

1. Luisteren en praten

De leden van het UiTnetwerk - het netwerk van de 285 steden en gemeenten die UiT voor hun vrijetijdscommunicatie gebruiken - spelen hierbij een belangrijke rol. Zij maken zelf veelvuldig gebruik van de UiTdatabank bij het beheren van hun lokale UiTagenda en moedigen het toevoegen van activiteiten aan bij organisaties. Zo vormen ze een bron van informatie over UiTdatabank-ervaringen. Nieuwe ontwikkelingen toetsen we dan ook graag bij hen af.

2. Vragen bundelen

De leden van het UiTnetwerk kunnen bevindingen en vragen steeds richten aan onze partnermedewerkers of ondergetekende, de helpdesk. Ook U kan met vragen over UiTdatabank, UiTinVlaanderen of UiTPAS altijd bij me terecht.

Bij het beantwoorden van vragen, ken ik deze bepaalde labels toe met betrekking tot het product (vb. UiTdatabank, UiTmetVlieg, …) en de aard van de vraag (vb. een vraag naar informatie vs. een bugmelding). Het analyseren van de toegekende labels toont ons welke punten extra aandacht verdienen en welke nieuwe functionaliteiten we dienen te ontwikkelen.

Originele en fijne berichten krijgen trouwens het bijzondere label ‘leukst’ en bundel ik in een lijstje om op het eind van het jaar naar terug te kunnen kijken. U leest er in januari meer over in het jaaroverzicht van UiTdatabank. Houdt U dus vooral niet in bij het mailen van nieuwe meldingen naar vragen@uitdatabank.be.

3. Feedback verzamelen

Niet iedere gebruiker komt in contact met het team achter UiTdatabank en dus peilen we op gezette tijden ook graag naar Uw mening aan de hand van enquêtes en polls. Zo deden we eerder al bevragingen over de informatiebehoeften en beweegredenen van organisatoren die UiTdatabank gebruiken. De inzichten die we op deze manier verwierven, lagen mee aan de basis van de ontwikkeling van de nieuwe UiTdatabank die in het najaar van 2016 in gebruik genomen wordt.

4. Kijken en analyseren

In toenemende mate willen we in de nieuwe UiTdatabank ook gebruik maken van analysetools zoals heatmaps en screen recordings om eventuele moeilijkheden tijdens het invoerproces te kunnen detecteren. Heatmaps tonen immers welke zones op een webpagina meer of minder aangeklikt worden door gebruikers. Screen recordings laten toe om het proces te reconstrueren dat een persoon bij het toevoegen van een activiteit aan UiTdatabank doorloopt aan de hand een opname van zijn muisbewegingen -en kliks.

Omdat screen recordings Uw gedachten en goedkeurend mompelen of gefrustreerd zuchten nog steeds niet capteren, zullen we U in de toekomst ook uitnodigen voor live gebruikerstesten.  De lancering van de nieuwe UiTdatabank is immers geen eindpunt, maar vormt de doorstart van een ontwikkelingsproces voor én met U. Want als gebruiker komt U voor ons immers overal op de eerste plaats, en niet alleen als letter in het woord UiTdatabank.

 

Hebt U vragen over of suggesties voor de UiTdatabank, of wilt U graag ook een plaatsje veroveren in het lijstje van leukste UiTdatabank-meldingen? Dan horen we graag van U!

Wil je meer weten over waarom we precies een nieuwe UiTdatabank bouwen? Klik dan hier.