This content requires Flash.

To view this content, JavaScript must be enabled, and you need the latest version of the Adobe Flash Player.

Get Flash Player

FourSquare, een locatiegebaseerd mobiel stadsspel

PrintSend by email

PrintSend by email
Afbeelding bij zoekresultaten en op detailpagina.

Foursquare is naar eigen zeggen “50% friend-finder, 30% social cityguide, 20% nightlife game”.

Foursquare is een locatiegebaseerde service die ‘social gaming’ toevoegt aan het Twitter-netwerk. Volgens de Molblog van Marketing Online combineert de mobiele toepassing een aantal functionaliteiten en sociale elementen met elkaar die het verschil zouden kunnen maken om wereldwijd door te breken. Voorlopig is de service ter beschikking in een 20-tal steden, vooral Amerikaanse maar ook in Amsterdam.

Hoe werkt het?

Simpel uitgelegd: door aan te geven dat je in een bepaald café, bibliotheek of vliegveld bent, krijg je punten voor die locatie. Degene die zich het meest op een bepaalde locatie meldt, verzamelt dus de meeste punten en wordt daarmee de ‘burgemeester’ van die locatie.

Bovendien kan je elkaar opdrachten geven, gekoppeld aan de locaties: dus ‘leen boek x in de bib’ of ‘drink drankje Y in café Z’. Al dit soort activiteiten leveren ook weer punten op, waardoor je stijgt in de ranking van de locatie, van de algemene stand en van je vrienden.  

Neem voor meer details de de infopagina’s van Foursquare door: hier en hier. Meer uitleg hoe het precies werkt en wat de marketingmogelijkheden zijn, vind je bij Mashable.

Volledig mobiel

Je kunt Foursquare downloaden als applicatie in de iPhone App Store, als mobiele site en via sms. Door de koppeling met Twitter ben je continu op de hoogte van wie waar is geweest en wat heeft gedaan.

Marketingdroom?

 Volgens Annet de Graaf koppelt Foursquare web advertising, social media buzz en aanbevelingen direct aan de klant, die vervolgens de winkel binnenstapt. Zij testte de iPhone app die ook beschikbaar is voor Amsterdam.

Dankzij het loyalty-systeem, gebaseerd op punten sparen gekoppeld aan locaties, zou dit soort toepassingen ook kunnen uitgroeien tot een hefboom voor het stimuleren van effectief cultuur- en vrijetijdsparticipatiegedrag.